onsdag 3 mars 2010

Korv, sausage...

Korv är ett roligt ord tycker jag. Bra också på något sätt. Rejält. Skojigt. Användbart. Man kan använda det som en interjektion ("Korvkorv!" eller "KORV!!"), man kan använda det som ett adjektiv ("Vilken korvig tröja du har på dig." eller "Det var lite korvigt."), det kan vara ett verb ("Ligga och korva sig.") och framför allt är det ju ett kärt substantiv ("Korv är gott!"). Men var kommer ordet ifrån egentligen?

*plockar i vanlig ordning ner SAOL från hyllan och börjar bläddra*

Det jag finner är underbart och måste återges ordagrant - jag tar en bild!


Jag gillar att de använder ett av mina favorit korv-sammansatta ord, korvgubbe! Det var mitt första drömyrke... Mer om det en annan gång. Jag vet ju fortfarande inte innebörden av ordet korv. Varför heter det korv. Dags för Google.

Jösses! Här fanns det info! Jag vet nu vad ett korvhorn är, jag får det bevisat för mig igen att det inte är farligt att äta "rå" korv (för den är inte rå...), vet nu att korv innehåller mycket energi, blir glad för att Gustafskorv är omnämnt och lär mig att det fanns en sketch på 60-talet vid namn Korven. (Jag som trodde att Korven var en get. Mer om det senare.)

Men varför heter det korv? Jag googlar igen. Nu på "ordet korv".

Underbart igen! Jag upptäcker att Scan också bloggar om korv! Och gissa vad! Ta-daa! En trovärdig förklaring:

"Var ordet korv kommer ifrån är för övrigt inte helt klarlagt men Svenska Akademiens ordbok har tre förklaringar. Antingen kommer ordet från isländskans kurfr som betyder avskuren bit/stump, från fornengelskans cyrf som betyder avskuret stycke eller från germanska kerban som betyder skära (jämför med karva). En annan förklaring är att det betyder just böjd och har samma ursprung som ordet kurva. Engelskans sausage däremot kommer från det latinska salsus som betyder saltad."
Text hämtad från: Scanbloggen

Uppdraget slutfört! Nu ska korv-Anna sova. Som en liten korv. Godnatt och glad korv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar