söndag 7 mars 2010

Korvsjö

Det finns en sorts sjöar med ett vackert samlingsnamn, nämligen "korvsjö". Detta inlägg tillägnas dem.

Så här säger
Nationalencyklopedin: "korvsjö, sjö med korv- eller hästskolik form som bildats genom att en meanderbåge i en flod eller å avsnörts och isolerats."

Första gången jag kom i kontakt med begreppet var när jag för ett antal år sedan satt och bläddrade i en kartbok. Plötsligt fanns den bara där - korvsjön. Trodde att jag läst fel och var tvungen att läsa om några gånger. Men det var just så härligt som jag kunde tänka mig. Det fanns (och finns) korvsjöar. Det hade ju visserligen varit ännu härligare om korvsjöar var sjöar som bestod av korv. Men man kan ju inte få allt. En gång fick jag en hink med korv i present. Jag får nöja mig med det.

Åter till korvsjöarna...

Jag läser vidare på
Wikipedia och hittar en lite utförligare förklaring: "En korvsjö är en bågformad insjö som bildas av meandrande vattendrag, när ett meandernäs genombryts och den omgivande meanderbågen så småningom isoleras från vattenflödet. Korvsjöar bildas endast av vattendrag som flyter fram över ett flackt landskap. Exempel på större vattendrag i Sverige som bildar korvsjöar är Klarälven, Lögdeälven och Öreälven." Se där! Vi får även några exempel på korvsjöar att besöka. Dit måste man (jag) ju åka!

Se här hur korvsjöar beskrivs i teckningar på en privatsajt jag hittar.

Men vad är det där "meander"/"meandrande"? *googlar* Aha! Se här vad Wikipedia säger: "Meander är en slingrande flodfåra i ett flackt landskap skapad av erosion i ytterkurvorna av floden och avlagring i innerkurvorna. Bukterna kallas meanderslingor och området som omsluts av en slinga kallas meandernäs."

Men då så! Ok, bara en källa till så är jag klar sen. Dykare kan ju sådant här med vatten, har jag förstått och så här säger
några av dem om korvsjöar: "Lugnt flytande vattendrag i områden med lätteroderade sediment kan "slingra sig fram" genom att bilda regelbundna bågar, s.k. meandrar. Om erosionen skär igenom ett smalt näs och en meanderbåge snörs av och genom sedimentering senare isoleras från vattendragets rörliga vatten bildas en korvsjö."

Då så! Nu vet ni vad korvsjöar är och jag kan således sova lugnt. Men jag kan ju inte lämna ämnet innan jag lagt upp en bild på detta naturens underverk. Se och njut!


Ett gäng ryska korvsjöar. Foto: Wikimedia

Men heter då en korvsjö "sausage lake" på engelska? Nej. Det är illa. Engelsmännen kallar den rätt och slätt för "Oxbow lake". Töntigt.

2 kommentarer:

  1. allting har än ände ,utom korven som har två ändar.

    SvaraRadera
  2. allting har än ände ,utom korven som har två ändar.

    SvaraRadera